KAEDAH ASAS MENGAJAR BACAAN
Kaedah Mengeja
· mengeja dan membatang suku kata seperti b, a, = ba; t, u = tu. Kemudian suku-suku kata ini digabungkan menjadi perkataan, misalnya ba, tu = batu.
· Mengeja terus sesuatu perkataan seperti b, a, t, u = batu.
Kebaikannya
· Murid-murid mahir mengeja kerana mereka dilatih mengeja tiap-tiap perkataan yang dibacanya.
· Kaedah ini memudahkan guru-guru menjalankan kerja-kerjanya. Tidak berkehendakkan alat-alat mengajar yang banyak.
Keburukannya
· Murid-murid tidak lancar membaca. Kaedah ini menjadikan murid sibuk mengeja kerana tumpuan mereka kepada huruf semata-mata.
· Murid-murid tidak faham apa yang dibacanya. Oleh kerana terlalu mementingkan ejaan dan sebutan, fahaman langsung tidak dihiraukan.
· Murid-murid akan membaca dengan berlagu dan tidak mempedulikan rangkai kata dan tempat-tempat berhenti.
· Mengelirukan kanak-kanak kerana nama huruf-huruf tidak menepati bunyi huruf-huruf itu.
Kaedah Bunyi
· Membunyikan suku kata dan menyambungkan dengan suku kata yang lain, misalnya ba, tang = batang
· Membunyikan huruf-huruf dahulu, lepas itu menjadikannya suku kata dan akhirnya perkataan. Misalnya ,
- b (beh), a (ah) = ba
- t (teh), u (uh) = tu
- ba + tu = batu
kebaikannya
· Sesuai denagn susuk bahasa Melayu adalah terdiri daripada suku-suku kata yang hamper tetap bunyinya.
· Kaedah ini membolehkan kanak-kanak membaca perkataan-perkataan baharu walaupun perkataan-perkataan itu diluar perbendaharaan kata mereka.
Keburukannya
· Bacaan murid-murid tidak licin. Ini disebabkan perhatian murid-murid itu tertumpu kepada suku-suku kata, satu lepas satu.
· Tidak menarik hati kerana suku-suku kata yang diajar itu tidak mempunyaai makna yang nyata pada mereka.
Kaedah Huruf
· Kaedah ini yang tertua dijalankan dari semenjak kerajaan Greek dan Rom. Kaedah ini mementingkan mengenal nama-nama huruf dan bunyi huruf-huruf itu.
· Kaedah ini dimulakan dengan mengenal nama-nama huruf – a, b, c, d – y, z, vokal dan konsonan’
· Di dalam bahasa Malaysia yang dibunyikan ialah:
vokal - a, e, i, o, u
vokal dan konsonan ba, be, bi, bo, bu
diftong ai, au, oi.
· Kemudian bunyi-bunyi itu disambung supaya menjadi suku kata, misalnya ba + tu = batu, a + ku =aku dan sebagainya.
· Kemudian mengenal rangkai kata, ayat dan seterusnya diajar membaca.
Kelebihannya
· Sesuai dengan susuk bahasa Malaysisa kerana bahasa Malaysia terdiri daripada suku-suku kata yang hamper tetap bunyinya
· Membolehkan kanak-kanak membaca perkataan-perkataan baharu, walaupun belum mempelajarinya kerana mereka dapat mengenal huruf-huruf dan membunyikan vokal dan konsonan dengan baik.
· Kaedah ini memberi asas dan binaan yang kukuh dalam membaca.
· Tercapai kecekapan dan kemahiran membaca serta member keyakinan kepada murid-murid
Kekurangannya
· Murid-murid membaca dengan lancer mengikut cara traditional tanpa memahami apa yang dibacanya. Mereka hanay mementingkan sebutan dan kelancaran membaca.
· Murid-murid terbawa-bawa tabiat membaca sambil mengeja. Ini menyebabkan mereka membaca merangkak-rangkak dan tidak faham apa yang dibaca.
· Kaedah ini dikatakan tidak sesuai dengan kehendak pendidikan dan psikologi murid-murid kerana pengajaran tidak seara keseluruhan yang bermakna.
· Boleh membosankan murid-murid terutama apabila mereka diberi latih tubi yang berlebihan.
Kaedah Pandang Sebut
· Kaedah ini mementingkan dua perkara:
- Membunyikan perkataan atau rangkai kata berdasarkan pengalaman melalui gambar.
- Membunyikan ayat melalui gambar yang ada cerita
Prosesnya
· Mengecam dan mengenal perkataan dengan memandang keseluruhannya. Setelah dicam, tidak dibunyikan, dan tidak juga dieja, tetapi terus disebut perkataan itu. Pada peringkat permulaan, perkataan-perkataan yang disampaikan mengikuti kaedah ini disertakan dengan gambar.
· Dalam hal mempelajari ayat pula, kanak-kanak diminta mengecam terus ayat-ayat yang pendek dan mudah dengan tidak mengejas satu-satu perkataan yang terkandung di dalamnya. Setelah mengecam diminta terus membaca.
· Pengulangan serta latih tubi perlu diperbanyakkan.
· Kaedah ini dikenali juga dengan nama kaedah perkataan, kaedah rangkai kata dan kaedah ayat.
Kelebihannya
· Sesuai dengan kehendak ilmu jiwa kanak-kanak kerana mereka mempelajari sesuatu cara keseluruhan, menarik minat murid-murid.
· Bersesuaian dengan resmi semula jadi kanak-kanak mempelajari sesuatu iaitu daripada keseluruhan kepada bahagian-bahagiannya
· Kaedah ini dari awal mementingkan makna. Denagn itu, kanak-kanak dari mula mendapat latihan memaham apa yang dibaca oleh mereka.
· Guru dapat melatih kanak-kanak membaca dengan sebutan dan rentak irama ataupun alunan suara yang betul dari mula-mulanya.
Kelemahannya
· Bacaan kanak-kanak mungkin terhad kepada perkataan, rangkai kata dan ayat-ayat yang telah diajar sahaja
· Kaaedah ini tidak membolehkan kanak-kanak mengenal huruf-huruf secara formal. Lambat mengenal bunyi dan suku kata.
· Murid-murid tidak mempunyai asas yang kukuh yang membolehkan mereka membaca sendiri.
· Lambat tercapai kemahiran dan kecekapan membaca.
No comments:
Post a Comment